Nominaties Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek 2020

De jury van de Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek heeft de nominaties 2020 vastgesteld. De bekendmaking van de winnaar(s) vindt plaats op donderdagavond 30 januari 2020 in de Balie in Amsterdam. Het programma omvat voorafgaand aan de bekendmaking een inleiding van Ferry Haan, oud-journalist en leraar economie over de parallellen tussen ‘verhalen vertellen’ in het onderwijs en in de journalistiek. Amber Dujardin, onderwijsjournalist van Trouw zal als co-referent optreden.

Genomineerden Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek 2020

  • Tjerk Gualthérie van Weezel en Rik Kuiper, ‘Het Haga Lyceum van binnenuit’, de Volkskrant. Een bijzondere poging deze zeer controversieel school te portretteren. Lovenswaardig hoe de auteurs alles op alles zetten onbevooroordeeld vragen te blijven stellen en zo de lezer inzicht te bieden.
  • Maarten Huygen en Mirjam Remie, ‘De Toetsgeneratie’, NRC. Op een afgewogen en toegankelijke manier worden feiten, meningen en ervaringen in beeld gebracht rond een onderwerp dat in het onderwijs – van klaslokaal tot beleidsvergadering – elke dag weer actueel is.
  • Bea Ros, ‘Georganiseerd wantrouwen (1): Reconstructie rekentoets’, Didactief. Degelijk en informatief uitzoekwerk op een soepele manier gepresenteerd, waardoor inzicht ontstaat in een jarenlang slepende kwestie die nog steeds de gemoederen bezig houdt.
  • Koen Marée, Jasper Been en Bart Hekkema, ‘De universiteit als megastal’, De Correspondent. Met deze inzichtelijke analyse van de bekostiging van het Hoger Onderwijs levert De Correspondent een bijdrage aan een maatschappelijk debat: naast de opiniërende kant wordt expliciet ook aandacht gegeven aan de vraag welke oplossingen er zijn.
  • Leon van Heel en Jitske Sophie Venema, ‘Misstanden bij de Islamitische Universiteit van Europa (IUE)’, AD Rotterdams Dagblad. Nieuws-journalistiek pur sang: vasthoudend, tijdrovend, compact met oog voor detail, waarbij de auteurs consequent blijven proberen alle betrokkenen aan het woord te krijgen en de feiten voor zich te laten spreken.
  • Ruud Deijkers, ‘Na (vrijwel) elke studie lonkt een mooie baan’, Elsevier Weekblad. De vrucht van samenwerking tussen onderzoekers en journalisten, waarmee een belangrijke bijdrage wordt geleverd aan het vakgebied en aan de beargumenteerde keuzes die aspirant-studenten kunnen maken.